Blog

Zdeněk Hašek a marketingové příležitosti v dobách koronaviru

2. 4. 2020, 9:00

Požádal jsem přední odborníky z jednotlivých oblastí  byznysu a marketingových komunikací, aby se s námi podělili o své názory na současnou turbulentní situaci.
V devátém pokračování odpovídá Zdeněk Hašek, marketingový konzultant a školitel.

Jakým způsobem postihla aktuální situace oblast marketingu?


Určitě hodně, a to negativně... Bohužel marketingové investice jsou první na ráně, když se přistupuje k úsporným opatřením. Je to škoda, protože v médiích není takový přetlak a dají se dohodnout lepší podmínky. Navíc sledovanost televize a čas strávený na internetu se pronikavě zvýšil. Takže tu máme optimální podmínky pro budování značky. Ale málokdo je tak prozíravý, cash flow je teď přednější. Pokud si dobře vzpomínám, tak během krize 2008/9 jen 10% firem investovalo do komunikace více, než v období před krizí. Byly ale za to odměněny vyšším povědomím, podílem na mediálních investicích a následně i podílem na trhu. Dobrým příkladem je Jagermeister, kterému tento odvážný přístup a vysoké investice do televizní reklamy pomohly k dominantní pozici, kterou si udržel dodnes.


2) Jaké příležitosti se podle vašeho názoru objeví po skončení mimořádných opatření v oblasti tvorby marketingových strategií?


Všechno zlé je k něčemu dobré. Stejně jako povodně 2002 pomohly ke stavbám nových budov nebo dokonce čtvrtí, i koronavirus nastartuje nebo urychlí něco pozitivního. Obecně přechod k digitalizaci, ať už v oblasti komunikace, tak i prodeje. Kdo dosud neměl eshop, tak ho brzy bude mít. Změní se i pohled na práci z domova a komunikaci s dodavateli, častěji budeme sahat po nástrojích jako je Zoom, Skype, MS Teams nebo Whereby. A zjistíme, že lze komunikovat efektivněji. Dále zažijeme větší příklon k českým značkám, částečně ze sentimentu a potřeby podpory českého byznysu. I na dovolenou budeme jezdit více po Česku. V marketingu očekávám větší opatrnost, a ještě větší důraz na měření jeho efektivity. Dokud se neobnoví důvěra v budoucí růst, tak budou investice nižší a směřované více do taktiky a výkonnostního marketingu.


3) Jakým způsobem jste musel vy osobně změnit způsob komunikace a fungování ve vztahu k vašim obchodním partnerům?


Učím na dvou vysokých školách, a přizpůsobit jsme se musel ihned přechodem na on-line výuku přes Zoom nebo MS Teams. Přednášky i nahrávám, takže o nic nepřijdou ani nepřítomní. Třeba američtí studenti, kteří odletěli domů a v době mé výuky, mají 2 hodiny po půlnoci... Horší to je s klienty, kterým poskytuji marketingové konzultace. Ti z postižených oborů teď brzdí nebo zastavují marketing úplně. A paradoxně zastavil spolupráci třeba i klient, který má velký eshop s lékárenskými produkty. Řeší totiž přednostně logistiku, operativu a nákup chybějících produktů, relativně příjemné starosti. Snad se to brzy zlepší. Pro mně to znamená, že se budu muset zaměřit více na akvizici nových klientů, ať už přes osobní kontakty, nebo formou on-line reklamy. A zřejmě i zlevnit. Komunikace a konzultace přes Skype apod. je samozřejmostí.

PETR MAJERIK
media coach