Blog

Vítek Šubert a startupy v dobách koronaviru - II

16. 8. 2020, 8:00

Během karantény způsobené situací kolem C -19 jsem oslovil přední odborníky z byznysu a marketingových komunikací, aby se s námi podělili o své názory na současnou turbulentní situaci. Nyní nastal čas se po několika měsících zamyslet se nad tím, co z jejich očekávání se naplnilo a co je naopak překvapilo. Jako první komentuje situaci odborník na startupy Vít Šubert, CEO Unicorn Attacks.

Téměř před půl rokem jsme spolu probírali možné dopady koronakrize na oblast startupů. Co zásadního se v mezidobí odehrálo?

 

Situace se vyvíjela poměrně zajímavě. První totiž podlehly panice investiční fondy, nikoliv startupy. Domnívám se, že mnoho startupů pojalo tuto situaci jako příležitost, na rozdíl od fondů, které se začaly chovat v některých případech velmi konzervativně. Je to zajímavé i z toho pohledu, že venture fondy vlastně ze své podstaty dělají rizikový kapitál, ale když teď přišla krize, což bývá často investiční příležitost, tak některé fondy nastavily zcela opačný kurz a investice zmrazily. A nemyslím tím jen zmražení investic do startupů, které mohly mít logicky díky této krizi problémy, myslím tím celkové investice v jejich portfoliu.
Jsem přesvědčen, že nastalá situace pomohla tomu, že se trh alespoň trošku pročistil. Už několik let se na něm pohybovala celá řada startupů, které nedávaly příliš velký smysl a jejich produkt nebyl pro zákazníka ničím zásadně přínosný. Mnoho podobných startupů v tomto období skončilo a je to tak správně.

 

 

A překvapilo vás v oblasti startupů něco?

 

Nemyslím si, že mě v tomto období něco překvapilo zásadním způsobem. Naopak se krásně ukázalo, jak rychle umí i velké korporace implementovat nové technologie. Když se podíváme jak dlouho se např. na trhu prosazoval systém videokonferenci (několik posledních let) a jak se to jevilo jako nepřekonatelný "bezpečnostní nebo softwarový problém" pro velké firmy. A mnoho z těchto firem bylo najednou schopných podobné aplikace nebo softwary zavést ve své firmě v řádu dnů. Prostě instinkt přežití funguje, jak je vidět, i ve velkých firmách, a nejen ve startupech, které to mají defacto ve své DNA. Bude teď zajímavé pozorovat, jak moc si tento fakt velké korporace uvědomí a zda dlouhodobě změní svůj systém fungování nejen ve smyslu, že nechají část svých zaměstnanců na home office, ale že budou schopné jít opravdu s dobou a modernizovat své fungování na základě nových technologií zásadně rychlejším způsobem, než tomu bylo doposud. Podle mého názoru by ani nebylo správné, aby jako jediný trend po této krizi vzešel ve velkém přechod k home office systému. Pro firmy to bude jistě lákavé z pohledu nákladů, protože si nyní vlastně z donucení vyzkoušely, že to jde a že je to levnější. Na druhou stranu si ale musí i uvědomit, že vzájemná interakce lidí a osobní setkávání posouvají firmu mnohem rychleji kupředu, než jenom email a video call. Prostě lidé spolu potřebuji komunikovat i osobně a tohle žádná technologie nenahradí, o tom jsem silně přesvědčený. Každopádně si myslím, že díky tomu, o čem jsem před chvílí hovořil, může nyní nastat ideální příležitost pro to, co už se dlouho snažím na našem trhu prosazovat. A to je užší spolupráce velkých firem a startupů. 

Znamenala koronakrize nějaké změny pro vás osobně?

 

Samozřejmě. Myslím si že to, co se stalo v předchozích několika měsících, do jisté míry osobně zasáhlo každého z nás. Z pohledu naší firmy a toho co v Unicorn Attacks děláme se naopak náš byznys v tomto období rozrostl a získali jsme více zákazníků, zvlášť když teď celá covid zdravotní krize pomalu pomíjí. Dokonce jsme za poslední tři měsíce přijímali i nové zaměstnance a o cca 30 % zvětšili náš tým. A za celou koronavirovou krizi jsme nepřišli ani o jednoho zákazníka. Naopak u některých z nich se naše projekty rozšířily, nebo jsme získali nové, které s touto situací souvisely a pomáhali jsme ji našim klientům řešit. 
Také mi tato krizová situace přinesla jasné poznání, jak nevyspělá jsou vlastně ještě naše média a jak moc nevyvážené zpravodajství jsou schopna lidem poskytovat. Bylo smutné pozorovat jak v některých médiích čtenost, počet kliků, nebo počet prodaných výtisků absolutně převažoval nad novinářskou profesionalitou.

 

Jaký očekáváte ve vaší oblasti vývoj v nejbližších měsících?

 

V současné době se těžko odhaduje nějaký dlouhodobější vývoj. Rozhodně nejsem ten, kdo by propadal panice na základě strašící taktiky z našich médií a od našich politiků. To, že naše ekonomika zpomalí, je jasné. Jen bychom si měli asi všichni sami pro sebe odpovědět na otázku, jestli je to více vlivem covidu, nebo toho, jak funguje naše vláda a politika. Ono se totiž v podobných krizových situacích velmi snadno může stát, že se mnoho věcí schová argumentačně právě za podobné důvody jako je covid, ale ve skutečnosti s tím tyto věci často mají velmi málo společného. V tomto bychom si všichni měli snažit udržet čistou hlavu a rozhodně si nedělat názor pouze podle toho, co se píše v médiích. 

Máte na závěr nějaký tip pro startupy a mladé firmy do příštích měsíců?


Držte si svůj zdravý rozum a směr, kterému věříte. Pokud máte dobrý produkt nebo službu, tak se prosadí stejně dobře v období krize, jako v jakémkoliv jiném období. 

PETR MAJERIK
media coach