Blog

Pavel Vopařil a e-commerce v dobách koronaviru

31. 3. 2020, 11:30

Požádal jsem přední odborníky z jednotlivých oblastí byznysu a marketingových komunikací, aby se s námi podělili o své názory na současnou turbulentní situaci.
V sedmém pokračování odpovídá Pavel Vopařil, odborník na oblast e-commerce, CEO Bonami a Venture Partner MITON.

1) Jakým způsobem postihla aktuální situace oblast e-commerce?

Obecně lze říci, že je to pro e-commerce o mnoho větší příležitost, než ohrožení. Vidíme to například v Asii, kde dřívější epidemie i první měsíce po té současné ukazují skokový nárůst e-commerce na úkor off-line retailu. Krátkodobě to působí na různé vertikály různě - prodejci jídla, drogerie, či domácích potřeb vidí výrazné nárůsty nad úrovní vánoční sezony, jiné vertikály – móda, či jiné zbytné produkty - vidí výrazný pokles. Dle mého názoru bude pokračovat přesun off-line peněz do on-line, ale vítězný model bude kombinace obojího.
    
2) Jaké příležitosti se podle vašeho názoru objeví po skončení mimořádných opatření v oblasti e-shopů?
  
Ta příležitost je v rychlejší adopci on-line nakupování a zrychlení rozvoje hlavních e-commerce hráčů. Více zákazníků je současnou situací donuceno vyzkoušet si online nákupy i v segmentech, kde je to dříve nenapadlo. Touto zkušeností poznají, že e-commerce má typicky větší výběr, skvělé služby a příjemný zákaznický servis. E-commerce firmy na druhou stranu využijí tuto situaci ke spuštění nových služeb, které dříve odkládaly. A pokud dokáží e-commerce firmy budovat i kompetenci v off-line retailu, aby se celkově zrychlil proces od objednávky k vyzvednutí zboží, hodně je to nakopne.
    
3) Jakým způsobem jste musel vy osobně změnit způsob komunikace a fungování ve vztahu k vašim obchodním partnerům?
    
Nevím, zda jsem tolik změnil způsob, ale především jsem změnil intenzitu a frekvenci. A to nejen vůči obchodním partnerům, ale i vůči zaměstnancům a ostatním akcionářům. Je absolutně nezbytné, aby všichni "stakeholders" chápali kontext a kroky, které děláme, a to nejen ty krátkodobé, ale především, jak připravujeme firmu na situaci potom. Snižuje to nejistotu a nervozitu, a to považuji v tuto chvíli za nejdůležitější.

PETR MAJERIK
media coach