Denně čelíme náporu mnoha reklamních sdělení. Proto jsem se rozhodl spočítat, kolik jich potkám cestou na vlakové nádraží. Za dopravní prostředek jsem zvolil MHD, konkrétně tramvaj (jednalo se o čtyři stanice) a metro (šlo o dvě stanice).
Jako první jsem cestou na zastávku viděl tramvaj s reklamním celopolepem.
Přitom jsem poslouchal přes aplikaci v mobilu rádio. Vyslechl jsem jednu úvodní reklamu, podpořenou malým reklamním bannerem téhož inzerenta na ploše obrazovky, a pak už byla na řadě muzika.
Následovalo oboustranné CLV přímo na tramvajové zastávce, kterých jsem pak na trase viděl ještě celkem osm.
Reklamní rámečky uvnitř tramvajového vozu jsem ze svého místa přímo u dveří neviděl, ale určitě tam byly.
Ve vestibulu metra jsem narazil na bankomat, který zároveň posloužil jako reklamní nosič bankovního domu.
Dalších osm CLV vitrín jsem potkal cestou k eskalátoru, šest jsem jich postřehl při výstupu. Některé z nich byly statické, jiné digitální.
Na ploše mezi eskalátory byl polep ve formě dloooooooooooooouhého reklamního pásu jak při vstupu, tak při výstupu z metra (ten druhý byl výrazně méně dlooouhý). Stěny kolem eskalátoru dále po obou stranách lemovalo zhruba 30 reklamních rámečků při vstupu a tři při výstupu z metra. Vnímal jsem vždy jen ty na protilehlé straně.
Ve vestibulu metra jsem narazil na další dvě CLV vitríny a ve vagonu jsem měl možnost vidět čtyři menší samolepící reklamní fólie.
Cestou metrem jsem se podíval prostřednictvím mobilu na krátkou chvíli i na internet, kde na mě v rychlém sledu vyskočily tři různé reklamní bannery. Působily velmi obtěžujícím dojmem, ale daly se naštěstí celkem rychle odstranit. Jak jsem hledal příslušný křížek, vůbec vlastně netuším, co na nich bylo.
Při přesunu z nádražní haly na nástupiště mě uvítaly dva reklamní variapostery a během čekání na vlak tři další CLV přímo na nástupišti.
Byl jsem tedy vystaven převážně reklamám z oblasti venkovní reklamy, kterých bylo na této krátké trase v délce trvání kolem dvaceti minut dohromady přibližně sedmdesát.
Když jsem se uvelebil v pohodlném křesle vlaku, abych si prošel prezentaci na nadcházející mediální workshop, udělal jsem si ještě malou závěrečnou rekapitulaci:
Větší míru pozornosti jsem pochopitelně věnoval plochám a formátům, u kterých jsem nějakou dobu stál. Šlo tedy zejména o CLV na zastávce MHD, kde jsem čekal na tramvaj, polepy mezi eskalátory a samolepící fólie uvnitř vagónu metra. Mou pozornost ale samozřejmě musela povzbudit také výrazná kreativa, kontrastní barvy a krátká úderná sdělení.
Nepřehlédnutelně působil i polep celé tramvaje, který je ale samozřejmě ze všech uvedených možností nejnákladnější a v mém případě jsem jeho sdělení kvůli vysoké rychlosti tramvaje pochopil až z pořízené fotografie. Pokud bych ale už stál na zastávce, kde by ta samá tramvaj zastavila, byl by to samozřejmě příběh s mnohem lepším koncem.
Velké množství různých formátů venkovní reklamy s odlišnou délkou pronájmu a odlišnými cenami vyžaduje poměrně detailní analýzu poměru jejich ceny a výkonu před každou kampaní. A to je nesmírně zajímavý proces, kterému se rád věnuji.
Foto: Petr Majerik