Blog

MEDIÁLNÍ KVÍZ (XII): Kolik INZERCE bylo v prvních číslech REFLEXU?

14. 1. 2024, 8:00

Cílem mediálního kvízu je podívat se na problematiku plánování médií z netradičních úhlů pohledu a přiblížit ji tak i lidem mimo tuto branži.

Nedávno jsem narazil na jedno z prvních čísel týdeníku Reflex, který na našem trhu po jistou dobu plnil roli až kultovního média. Konkrétně se jedná o číslo 30 z října 1990. Pro porovnání je na snímku vlevo nahoře, vedle jednoho z vydání z roku 2023.

Po obsahové stránce je to historické vydání stále nesmírně zajímavé a čtivé, protože odráží přelomové období počátku devadesátých let. I jeho grafika byla nadčasová.

Prodejní cena tehdy byla 8,- Kč. Nyní Reflex stojí 55,- Kč, což představuje za 33 let cca šestinásobný nárůst.

Reflex měl v té době poněkud větší formát než nyní, ale papír i barvy byly horší kvality.

Stran bylo v historickém čísle 64, v tom současném je jich 76.

KOLIK INZERCE MYSLÍTE ŽE BYLO V TOM VYDÁNÍ Z ROKU 1990? 

Byl v něm pouze JEDEN INZERÁT, a to na inzertní noviny ANNONCE (na fotografii nahoře uprostřed), takže šlo možná navíc o BARTER.

Reklamní a mediální trh se tehdy zatím pouze formoval, nepůsobily tu ještě ani mediální agentury a nadnárodní inzerenti začínali teprve postupně přicházet.

V tom novějším vydání je 15 inzerátů, samozřejmě ale včetně partnerských projektů s jinými médii (patrně na bázi barterů), advertorialů a self-promo inzerce.

P. S.: V souvislosti s REFLEXEM se mi vybavila jedna z kampaní na jeho podporu, kdy součástí billboardů byla zrcadla, která postupně z ploch mizela z důvodu jejich krádeže. Byl kolem toho tehdy celkem velký rozruch, což bylo pro časopis samozřejmě přínosem. Co myslíte, byl to záměr, nebo náhoda:)? S obdobným principem pracoval nedávno také HORNBACH v kampani s "ukradenými" písmeny z jeho názvu nad vchody do prodejen.

POKUD JSTE DOČETLI AŽ SEM A BAVÍ VÁS MÉ PŘÍSPĚVKY Z OBLASTI PLÁNOVÁNÍ MÉDIÍ, MŮŽETE MĚ POZVAT NA KÁVU, ABYCH PŘI JEJICH VYMÝŠLENÍ A PSANÍ NEUSNUL:):

Petr Majerik is Blog o PLÁNOVÁNÍ MÉDIÍ (buymeacoffee.com)

Foto: Petr Majerik

PETR MAJERIK
media coach