Blog

Jiří Beran a příležitosti instore marketingu v dobách koronaviru

26. 3. 2020, 6:15

Požádal jsem přední odborníky z jednotlivých oblastí byznysu a marketingových komunikací, aby se s námi podělili o své názory na současnou turbulentní situaci.
Ve čtvrtém pokračování odpovídá Jiří Beran, vedoucí konzultant a jednatel portálu www.mistoprodeje.cz.

1) Jakým způsobem postihla aktuální situace oblast instore marketingu?

Náš portál www.mistoprodeje.cz sleduje dominantně dění v oblasti instore marketingu v segmentu prodeje potravin a drogerie, kde se obchodní svět nezastavil, naopak jsme zde zažili v minulých dnech nájezdy spotřebitelů, resp. vykupování některých produktů, což znamená velký nápor na týmy merchandisingu, které doplňují zboží a je nyní velmi nutné řešit jejich vybavení hygienickými pomůckami. Promo kampaně s ochutnávkami byly zcela zastaveny. POP kampaně, tj. reklamní papírové stojany a sekundární vystavení zboží atd., měly úspěšný první kvartál, ale jsou nyní bohužel obětí škrtů v reklamních rozpočtech, čímž se firmy snaží snížit svoje náklady pro zbytek roku. Extrémní pokles tržeb proti loňskému roku zaznamenají velikonoce, které jsou tradičním píkem jarní POP reklamní sezóny.

2) Jaké příležitosti se podle vašeho názoru objeví po skončení mimořádných opatření v oblasti instore marketingu, tj. v místě prodeje?

Po skončení restrikcí uvalených na většinu kamenných prodejen očekávám, že řada spotřebitelů vyrazí uspokojit svou odloženou potřebu. Proto pravděpodobně dojde ke krátkodobému zvýšení nákupního apetitu. Kdo bude připraven v okamžiku uvolnění restrikcí strhnout na své zboží pozornost nakupujících, má šanci na mimořádné tržby. Navíc jsou zde signály, že řada lidí bude letos dovolenou trávit v ČR, což je další tržní příležitost oslovit domácí klientelu. V této souvislosti musíme počítat s poklesem incoming turistiky, což bude mít neblahé důsledky zejména pro tzv. segment „HOREKA“ (hotely, restaurace, kavárny) v Praze, který by měl hledat nové formy marketingu a možná i produkty/služby, jako je zážitková gastronomie, kurzy vaření a další teambuildingové akce, např. ve spojení s únikovými nebo orientačními rodinnými i firemními hrami.

3) Jakým způsobem jste musel vy osobně změnit způsob komunikace a fungování ve vztahu k vašim obchodním partnerům?

Již několik let si dávám se stávajícími kolegy i obchodními partnery některé „schůzky po telefonu“. Např. našeho webmastera jsem za posledního 1,5 roku ani jednou fyzicky neviděl a přesto nám spolupráce funguje výborně. Od zavedení restrikcí více používám konferenční telefonické hovory. Dávat jim přednost před internetovými konferencemi, které často trpí horší technickou kvalitou připojení z home office účastníků. Pro navázání nového pracovního vztahu, resp. otevření spolupráce (např. akvizice klientů) mezi dosud neznámými osobami je ale z mojí zkušenosti zásadní osobní kontakt – to je oblast, která nyní musí počkat.

4) Co byste doporučil manažerům ve firmách, které jsou v současnosti paralyzovány blokádou veřejného života?

Řada mých přátel v současné mimořádné situaci řeší nahromaděné resty a přehodnocuje dosavadní způsob fungování svých procesů, resp. uvažuje o nových strategiích, na které není většinou v každodenním shonu a stresu normálního pracovního života čas. Myslím, že je to správný přístup – zastavit se teď a zamyslet se nad změnami a reakcemi na novou situaci. Udělat si analýzu rizik a příležitostí a plán pro další měsíce a roky. Brzy bude možnost využít k tomu i externí konzultanty a lektory v rámci projektu České manažerské asociace, finančně podporovaného z EU.

PETR MAJERIK
media coach