Blog

Jana Jáčová a účetnictví v dobách koronaviru - II

17. 9. 2020, 10:30

Během karantény způsobené situací kolem C -19 jsem oslovil přední odborníky z byznysu a marketingových komunikací, aby se s námi podělili o své názory na současnou turbulentní situaci. Nyní nastal čas se po několika měsících zamyslet se nad tím, co z jejich očekávání se naplnilo a co je naopak překvapilo. Aktuální stav v oblasti účetnictví a marketingu účetních služeb glosuje Jana Jáčová, majitelka UOL Účetnictví .

Téměř před půl rokem jsme spolu probírali možné dopady koronakrize na oblast účetnictví. Co z vašich očekávání se naplnilo?

 

Očekávala jsem, že nás klienti budou více poptávat, a to se splnilo. Zároveň jsem očekávala, že se zlepší situace na trhu práce. To se sice projevilo jen v menší míře, ale i tak se nám podařilo tým rozšířit o čtyři nové kolegy. Myslím, že to zlepšení na trhu práce ve smyslu většího počtu kvalitních kandidátů přijde až na přelomu roku.


A co nového vás naopak překvapilo?

 

V naší účetní branži nic zásadního. Snad jen skutečnost, jak už jsem zmiňovala, že trh práce díky státním podporám reaguje pomaleji. Je tu relativně velká skupina lidí, která nepracuje a pobírá peníze, ale nakonec pracovat začne, ať už u dosavadního nebo nového zaměstnavatele, a může mít celkem velký problém se po šesti měsících doma znovu naplno zapojit do pracovního procesu.

 

A jak se s krizí poprali vaši klienti?

 

Zatím velmi dobře. Víceméně jen byznysy s krátkodobým ubytováním a cestovní kanceláře se umrtvily, ale ostatní se zatím drží. Pěkně se rozběhly restaurace a kavárny.

Měly čas řešit resty a zavádět nové věci, takže většina z nich to vzala jako výzvu, což je skvělé. Ale uvidíme ještě, jaké dopady budou mít aktuální omezení těchto dní. Řada subjektů už moc nepočítala s tím, že budou znovu omezovat provozy... Tak uvidíme, jak se všichni s tou druhou vlnou vypořádáme.

 

Dotkla se aktuální situace vašeho přístupu k marketingu?

 

Nedotkla. Jsme zaměřeni na online i na offline. Na online z podstaty našeho podnikání - online účetnictví. Ale ne všichni klienti nám dávají doklady elektronicky. Od řady z nich je svážíme a digitalizujeme u nás. Takže cílíme i na ně, a neprofilujeme se jen jako čistě digitální firma. Na jaře jsme začali vydávat vlastní podcast, kde s klienty diskutujeme o jejich byznysu. A v létě jsme začali s novými vzdělávacími videi ve formě rozhovoru na dané téma. Vyhodnotili jsme si, že je to pro naší cílovou skupinu vemi "stravitelná" forma komunikace. Všechny tyhle aktivity byly v plánu bez ohledu na epidemii. Perioda je u obou 14 dnů, takže každý týden pouštíme do světa něco nového. V době omezení jsme pořádali webináře. Ale cítím, že jsou už mnozí tím onlinem přesyceni. Tento pátek pořádáme u nás ve firmě pro klienty seminář na téma „Jak "vytáhnout" z firmy peníze“ a přihlásilo se téměř padesát účastníků. Dříve to bylo maximálně dvacet zájemců... Takže je opravdu vidět, že pokud to jde, lidé nyní dají přednost offlinu. Občas se mi zdá, že pandemie onlinu vlastně zas tak moc nepomohla. Spiše naopak, protože jak se říká, čeho je moc, toho je příliš.

 

 

A zvykli si vaši klienti během karantény skenovat zmiňované účetní doklady častěji, na úkor jejich tisku a sběru vašimi kurýry?

 

Noví klienti nás hledají kvůli online službám. Ale ti stávající papír zachovali. My jsme doklady sváželi stále, poměr se nezměnil.

 


Jaký očekáváte v oblasti účetních služeb vývoj v nejbližších měsících?

 

U nás ve firmě stále očekávám přírůstek klientů, stejně jako tomu bylo v krizi v roce 2009. Firmy budou šetřit anebo optimalizovat procesy a soustředit se hlavně na svůj vlastní byznys, a podpůrné činnosti dají mimo firmu.

PETR MAJERIK
media coach