Blog

František Kotleta a literatura a nakladatelský byznys v dobách koronaviru

3. 4. 2020, 9:00

Požádal jsem přední odborníky z jednotlivých oblastí  byznysu a marketingových komunikací, aby se s námi podělili o své názory na současnou turbulentní situaci.
V desátém pokračování odpovídá Leoš Kyša, spisovatel, scénárista, dokumentarista a vlastně cokoliv, co ho ještě napadne. A také literární agent a přednášející kreativního psaní na Vysoké škole kreativní komunikace, a moderních komunikačních metod na Slezské univerzitě v Opavě. Hlavně však autor sci-fi a fantasy knih pod pseudonymem František Kotleta. 

1) Dokážete předpovědět, jakým způsobem ovlivní současná turbulentní situace, která obsahuje řadu prvků z literatury sci-fi (omezení pohybu osob, nošení roušek,...), do budoucna vaší literární tvorbu?

Velké společenské události vždycky inspirovaly sci-fi literaturu. Aktuálně vidím dva směry, kudy se budou autoři ubírat - jeden bude reagovat na pandemii, analyzovat ji, vytvářet alternativní scénáře, pracovat s tématem virové epidemie ještě horší a toho, jak na ni bude v budoucnosti lidstvo reagovat. Druhý bude přesný opak - únik k naprosto jiným tématům - fantasy, space opeře a příběhům, kde se žádný virus nevyskytuje. Obojí bude mít své autory a čtenáře. Jedni budou tématem posedlí, druzí mu budou chtít v myšlenkách uniknout.  Já osobně spíš zvolím druhý scénář. 

2) A jaké nové příležitosti se podle vašeho názoru objeví po skončení mimořádných opatření?

Bojím se, že v literatuře nás čeká spíš jisté zakonzervování. Nakladatelé už teď sčítají obrovské ztráty a v úvahách jaký titul vydat se budou spoléhat na jistotu - zahraniční bestsellery a u domácích autorů budou stavět na osvědčených tvářích, které mají širokou základnu čtenářů. Nikdo nebude chtít riskovat. Pro nové autory to bude pár let opravdu těžká doba. Uspěje ale určitě ten, který přijde s něčím, co lidi osloví. Myslím, že aktuální nabourání zavedených pořádků bude moci přinést úspěch autorům, kteří budou naprosto jiní, než ti, co jsou na trhu teď. Ale budou to mít zatraceně těžké.  

3) Jakým způsobem jste musel vy osobně změnit způsob komunikace a fungování ve vztahu k vašemu okolí?

Nová kniha mi vyšla v okamžiku, kdy byla čerstvě zavřená knihkupectví, a to se dost špatně kniha dostává ke čtenářům.  Výhodou je, že jsem vždycky podporoval e-knihy a audioknihy, takže v téhle oblasti mám hodně fanoušků, kterých se to nedotklo. Skvěle zafungovaly i některé distribuce jako Alza či Knihy Dobrovský, kde jsem viděl, že měli maximální snahu knihy ke čtenářům dostat přes své e-shopy. Stejně tak můj nakladatel Epocha všechno vrhl do rozesílání. Knihkupectví ale stejně nic nenahradí, a o ty mají teď všichni v branži největší starost. Já se, podobně jako ostatní, snažil lidem nějak tu situaci ulehčit. Uvolnili jsme mou nejprodávanější audioknihu zdarma a připravili sbírku mých povídek k novému vydání, které jsme také jako e-book dali čtenářům zadarmo. 

4) Ovlivní celá situace nějak marketing v knižní branži? 

Knihy byly vždycky o příběhu. V knižním marketingu šlo vlastně vždycky jenom o to, říct lidem, o čem je příběh ve vaší knize a už bylo jenom na čtenáři, zda ho ten příběh osloví. S tvrdým masivním marketingem prodáte vždycky jenom jednu knihu a když se lidem nelíbí, další si nekoupí. To je strašně jednoduché. Kniha není jogurt, musí čtenáři saturovat nějakou potřebu. Někdy knihy stavěly na značce a prestiži - chceš patřit do takové a takové skupiny, tak čteš knihu, jejíž autor je nějak vyprofilovaný, je u tvé sociální skupiny cool, respektive ji máš v knihovně, aby to všichni viděli. Tohle podle mě padne. Pár let to bude luxus, co si čtenáři nebudou moci dovolit. Buď je váš příběh bude bavit a přivede je na jiné myšlenky, nebo vaše kniha zůstane ve skladu.  Stejně tak se brutálně omezí výdaje na reklamu. Kampaně v metru, to si budou moci dovolit jen nejsilnější. Zůstane jenom lidský důvtip, práce se sociálními sítěmi a komunikace samotného autora se čtenáři. 

PETR MAJERIK
media coach