Blog

Vítek Šubert a příležitosti startupů v dobách koronaviru

23. 3. 2020, 19:31

Požádal jsem přední odborníky z jednotlivých oblastí byznysu a marketingových komunikací, aby se s námi podělili o své názory na současnou turbulentní situaci.
Jako první odpovídá Vítek Šubert, odborník na startupy, spoluzakladatel firmy Unicorn Attacks.

1) Jakým způsobem postihla aktuální situace oblast startupů? 

Samozřejmě postihla. Venture fondy jsou opatrnější, řeší samozřejmě cash-flow, a ovlivňuje je i situace jejich tzv. LPs, tedy jejich investorů do fondu. Nejistota je na startupovém trhu stejně jako na tom klasickém. Nicméně mohou být startupy, které tato situace samozřejmě zásadně zrychlí a pomůže jim k raketovému růstu, pokud mají produkt, který adresuje současné změněné potřeby zákazníků na trhu. Myslím tím samozřejmě především technologicky orientované startupy s produkty z oblasti práce z domova, virtuálního co-workingu pracovních týmů, efektivity atd.

2) Jaké příležitosti se podle vašeho názoru objeví po skončení mimořádných opatření v oblasti startupů? 

Zřejmě uvidíme růst zájmu o startupu v oblastech jako je distance learning, home working products, telemedicína, atd. Trh by tímto směrem šel pravděpodobně stejně, jen nastane pravděpodobně urychlení o cca 2-3 roky v jeho akceleraci díky poptávce po těchto produktech od velkých korporací. Takže dobré startupy mohou mít v příštích 12 -18 měsících velmi dobrou šanci na rychlý růst. Ale i tak je to vždy kombinace dobrého produktu, kvalitních zakladatelů startupu a trochu toho štěstí.

3) Jakým způsobem jste musel vy osobně změnit způsob komunikace a fungování ve vztahu k vašim obchodním partnerům? 

Myslím, že stejně jako všichni. My jsme sice videokonferencing a různé aplikace na sdílení práce a projektů používali už dávno před touto situací, ale nyní se samozřejmě vše dostalo do jiné (extrémní) podoby. A žádný extrém není většinou ideální. I někteří naši doposud zarytí offline klienti jsou najednou téměř digitálními průkopníky, nebo se tak alespoň sami vidí:-) Já jsem zastáncem rovnováhy, takže mi prostě chybí vidět se s klientem, potřást si rukou a důležité věci probírat osobně. A to jsem myslím byl před touto situací oproti běžným uživatelům u nás na trhu v té více technologicky orientované skupině.

4) Jak vnímáte současnou situaci na firemním trhu? 

Poslední týdny nejsou jen hrozbou a panikou, dávají nám i možnost redefinovat a vyzkoušet si nové způsoby uvažování nad byznysovými modely mnoha firem. Zároveň je to správný čas zvolit optimální (a často nové) distribuční kanály pro své produkty a zcela inovativní způsoby prodeje. To vše se možná za pár měsíců ukáže jako změna k lepšímu, ke které by ale mnohé firmy a jejich manažeři neměli za normální situace odvahu. Neberme tedy současný stav jako paniku, ale jako příležitost být opravdu inovativní a zároveň rychlí v rozhodování.

PETR MAJERIK
media coach