Blog

František Kotleta a literatura a nakladatelský byznys v dobách koronaviru - II

21. 8. 2020, 7:00

Během karantény způsobené situací kolem C -19 jsem oslovil přední odborníky z byznysu a marketingových komunikací, aby se s námi podělili o své názory na současnou turbulentní situaci. Nyní nastal čas se po několika měsících zamyslet se nad tím, co z jejich očekávání se naplnilo a co je naopak překvapilo. Aktuální stav v oblasti literatury a vydavatelského byznysu popisuje Leoš Kyša, spisovatel, scénárista, dokumentarista a vlastně cokoliv, co ho ještě napadne. A také literární agent a přednášející kreativního psaní na Vysoké škole kreativní komunikace a moderních komunikačních metod na Slezské univerzitě v Opavě. Hlavně však autor sci-fi a fantasy knih pod pseudonymem František Kotleta.  

Téměř před půl rokem jsme spolu probírali možné dopady koronakrize na
literaturu a vydavatelský byznys. Co se v mezidobí v této oblasti odehrálo?

 

Osekaly se výdaje, hlavně na reklamu a stoplo nebo přesunulo se vydání některých knih. To byla poměrně logická reakce mnoha nakladatelů. V září tak bude na knižním trhu slušný přetlak nových titulů, což bude dost náročné pro čtenáře a určitě kvůli tomu utrpí hodně zajímavých knih, které prostě do neviditelnosti zatlačí osvědčené bestsellery. Podle debat s lidmi z branže se během lockdownu snížily prodeje knih o cca 40 %, což v ročním horizontu může znamenat pokles kolem 10 %. Záleží ale na tom, co udělá vánoční trh. Možná se všechno vyrovná. Anebo se to jednom zhorší. Uvidíme. Každopádně jsou to vlastně skvělá čísla. Už jenom to, že lidé si ke knihám našli cestu i přes zavřená knihkupectví. Mám obrovské množství čtenářů, kteří kupují ebooky a audiobooky, takže tady došlo k nárůstu prodejů a rozjely se eshopy, takže třeba moje novinka Underground vyšla sotva pár dní po uzavření knihkupectví a v tuhle chvíli se její prodej pohybuje na očekávatelné úrovni, přičemž samozřejmě stoupl podíl ebooků. Je to každopádně skvělé. Čtenáři nás hodně podrželi, a to nemluvím jenom o sobě. V nakladatelství Epocha dokonce ani nezastavovali tisk titulů v žánru fantastiky. Lidé si prostě ke knihám našli cestu. Alespoň k těm našim. 


A co nového vás nejvíc překvapilo?

Čtenáři. Já obecně vím, že jsou skvělí, ale byli ještě lepší, než jsem doufal. Hrdinou českých nakladatelů a žánrové literatury se každopádně stal Mikoláš Tuček a jeho tým, kteří rozjeli na Startovači akci Linka 451 aneb Zachraňte knížky. Oslovili nakladatele a čtenáře a rozjeli prodeje speciálních lootboxů. Prodali knihy v objemu přes tři miliony korun a pomohli tak mnoha českým malým žánrovým nakladatelům. Nikdo v branži prostě neudělal víc. Ani ministerstvo, ani různé zájmové organizace. Neskutečná akce. A samozřejmě opět neskutečná podpora čtenářů. Dokonalá kombinace. 


Znamenala koronakrize nějaké změny pro vás osobně?

 

Paradoxně jsem nemohl pracovat. Prostě být zavřený doma a psát, to nešlo.  Hodně pozitivně mě ale překvapili moji studenti na VŠKK, kteří brilantně zvládli online výuku. Pokud to všechno měla být zkouška charakterů a schopností, tak lidé kolem mě obstáli na jedničku. 



Jaký očekáváte ve vaší oblasti vývoj v nejbližších měsících?

Čeká nás horký podzim. Odsunuté tituly na září budou bojovat s těmi plánovanými a bude to tuhý boj. Dobré knihy si ale ke čtenářům cestu najdou, toho se už nebojím. Navíc se bude pokračovat v rozvoji digitálních prodejů. Eknihy a audioknihy půjdou nahoru. Ukázaly v dané situaci své výhody a sílu.

PETR MAJERIK
media coach